JoriKostiainen Järjestystä kaaokseen

Turvallisuus ja avoin demokraattinen yhteiskunta

Turvallisuus ja kansalaisoikeudet ovat usein esitetty vastapari. Suomessa on perinteisen rikollisuuden ohella kaksi merkittävää turvallisuusuhkaa: 1) terrorismi, 2) Venäjän tonttiostot sotilasalueiden läheltä.

Lähtökohtaisesti tätä toimintaa harjoitetaan Suomessa koko ajan, vaikkakin sitä valvotaan ainakin jollain tasolla. Kuitenkin merkittävää tässä on se, että avoimessa demokraattisessa yhteiskunnassa sille ilmeisen haitalliset ilmiöt voivat hyvin. Ne tavallaan kukoistavat demokratian ja kansalaisoikeuksien sateenvarjon alla.

Mikä estäisi korjaamasta terrorismista epäiltyjä turvasäilöön tai pakkolunastamasta armeijan alueiden läheltä ostettuja tontteja takaisin valtiolle? Jälkimmäiseen ollaan esittämässä lakimuutosta, ensimmäisestä en vielä tiedä.

On tavallaan ironista, että avoin demokraattinen yhteiskunta antaa sen vastustajille niin sanotusti “avaimet käteen” sen vahingoittamiseksi. Voitaisiinko näiden asioiden eteen siis tehdä enemmän? Vai syökö se sitä vapautta, joka meillä yhteiskunnassamme on, ja altistaa väärinkäytöksille?

Otetaanko (kansalais)oikeuksien turvaamisessa niin kova etukeno, että se syö lopulta turvallisuuden?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"Mikä estäisi korjaamasta terrorismista epäiltyjä turvasäilöön"

Laki tuon estää. Ihmistä, joka ei ole tehnyt mitään väärää, ei voi säilöä.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Poliisin seurannassa olevat henkilöt ovat kuitenkin sellaisia, että heillä on muutakin kytköstä em. ilmiöihin kuin vaikkapa jokin Facebook-päivitys. Tämän perusteella siis tapahtuisi säilöönotto. Vaatii tietysti lakimuutoksen, kuten sanoit.

Ei sinne säilöön ketä tahansa oltaisi viemässä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ei laki tuota estä. Kysymys on pikemminkin riittävän näytön saamisen vaikeudesta. Vuonna 2013 rikoslakia muutettiin niin, että törkeän henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen valmistelu, panttivangin ottamisen valmistelu ja törkeän ryöstön valmistelu tulivat rangaistaviksi. Terrorismitapauksessa sovellettavaksi tulisi lähinnä tuo henkeen ja terveyteen kohdistuvan rikoksen valmistelu, josta rapsahtaa enimmillään neljä vuotta.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Perusongelma on se, että jos valtio säätää säilöönottokynnyksen kovinkin alhaiseksi, niin pian säilöön pääsee varsin vähäisinkin perustein.

Ei tarvitse mennä kovin kauas historiassa taaksepäin, kun Suomessa elettiin aikaa ilman pakkokeino- ja esitutkintalakia.

Jos naama ei miellyttänyt, komisario pystyi pitämään rikoksesta epäiltyä pari viikkoa tutkintavankeudessa omalla päätöksellään.

Rikokset taisivat selvitä tuolloin paremmin kuin nykyään, mutta vastavuoroisesti kynnys joutua pidätetyksi oli varsin matalalla.

Toimituksen poiminnat