JoriKostiainen Tämä on Uusisuomi Puheenvuoro blogini.

Ilmari Kiannon “Punainen viiva” – varoitus sosialismista

  • Elokuvan juliste
    Elokuvan juliste
  • Romppasten pariskunta vaaliuurnalla
    Romppasten pariskunta vaaliuurnalla
  • Jussi Jurkka agitaattorina
    Jussi Jurkka agitaattorina

Katsoin jokin aika sitten vanhan kotimaisen elokuvan “Punainen viiva” (osia siitä), joka perustuu Ilmari Kiannon romaaniin. Elokuva sijoittuu 1900-luvun alkuaikoihin, ja kuvaa sosialismiin kallellaan olevan (kainuulaisen) köyhälistöperheen elämää.

Elokuvassa perheen isä taivastelee kirkonmiesten varoituksia siitä, miten ei kannattaisi äänestää SDP:tä vuoden 1907 eduskuntavaaleissa. Varoituksista huolimatta perheen isä ja äiti vetävät äänestysplakaattiin viivan Sosiaalidemokraattien kohdalle.

Myöhemmin käy niin, että perheen kolme poikaa kuolevat lavantautiin ja lopulta perheen isän surmaa karhu.

Vähän samalla tapaa on käynyt tänäpäivänä mm. Venezuelassa. Siellä ihmiset todella äänestivät sosialisteja. Nyt lopputulos on se, että maassa kärsitään ruoka- ja lääkepulasta, rikollisuudesta ja väkivaltaisuuksista.

Kiannosta itsestään voidaan olla montaa mieltä, mutta hänen teoksissaan on pointtinsa. Kuka varoittaisi meitä sosialismista tänäpäivänä?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (31 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Ainakin Puntarpäällä oli sana hallussa.

Minä pelkään eniten kristittyjä jeesustelijoita.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Niin. Kuka pelkää mitäkin.

Juha Hämäläinen

Juttusi oli hieman vääristeltyä historiaa ja nykypäivää.

Punaisen viivan kuvaamina aikoina oli kansalla runsaasti syytä kapinaan. Perehdy siihen mitkä olivat elinolot pienviljelijöillä ja työläisillä. Silloiset kokoomuslaiset pitivät huolen siitä, että ei köyhyydestä hevin päässyt nousemaan tai saamaan asiallista ansiota.

Ihmiset kuolivat silloin viisikymppisinä kovan työn kuluttamina, ei heillä ollut ikäänsä aikaa odottaa uudistuksia, joita tippui pala kerrallaan hissukseen. Uudistajilla oli kaikki hyvin eikä kiirettä minnekään. Näin on nykyäänkin.

Olen aikanaan isovanhempani ja yli 100v ikään eläneen isäni jututtanut. Nykynuorilla ei ole käsitystä noista ajoista. Siksi he eivät ymmärrä miksi ihmiset saatiin mukaan väkivaltaiseen kapinaan.

Mitä tulee Venezuelaan niin maan kurjuus johtui toki sen johdosta. Mutta kuten Kuuban kohdallakin, USAn brutaalit talouspakotteet ovat ajaneet maat lopulliseen kurjuuteen.

Ja muistutan, että elämme Suomessakin Kokoomuksen johtamassa sosialismissa. Olen ikäni maksanut Suomessa asuessa 45-50% ansiotuloveroa. Se on melkoista sosialismia.

Vähäiset varani on sosialisoitu yritysten ja sijoittajien kevyen verotuksen hyväksi ja toisaalta kaljalla istuvien ylläpitämiseksi. Jollei tämä ole sosialismia niin mikä sitten.

Maailmassa on ollut hyvin toimivia sosialistisia maita useita samaan aikaan kun kymmenissä kapitalistimaissa on eletty kurjuudessa. Mikään ismi ei sinällään kerro talousjärjestelmän hyvyydestä vaan se kuinka järjestelmä on sovellettu ja kenen hyväksi.

Lopuksi muistutan, ettei markkinatalous edellytä kapitalismia kuten luullaan. Markkinataloudessa tuotetaan tuotteita kysynnän mukaisesti ja kuluttajien ehdoilla. Se ei edellytä millään tapaa tuotannon yksityistä omistusta.

Singapore on hyvä esimerkki piilososialismista. Merkittävä osa sen menestyvistä suuremmista yrityksistä on kokonaan tai puoliksi valtion omistuksessa. Maassa käyvistä hyvin harva tietää tämän. Sama malli vietiin 80-luvulla Kiinaan ja tulokset nähtiin pian.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tulkitset tuon Punaisen Viivan sanomaa samalla tavalla kuin päähenkilöt itse siinä romaanissa. Mutta oikeastaan Ilmari Kiannon piikki oli tarkoitettu juuri tuollaisen naivistisen tulkinnan irvailemiseksi.

Ilmari Kianto lienee itse ollut sosialismiin kallellaan mieltäen olevansa "korpikansan asialla" ja pyrki osoittamaan kuinka säälimättömästi "porvarit" aivopesivät yksinkertaisia ihmisiä uskomaan, että sosialistien äänestäminen on syntiä. Kun sitten vastoinkäymisiä tapahtui, niin nuo ihmiset uskoivat ne heti Jumalan rangaistukseksi.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Mielestäni elokuvassa oli oma pointtinsa. Ei ole kaukaa haettua tuo syy-ja-seuraus -suhde.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ehkäpä Isä-Mitrokin koki rangaistuksen siitä, että asettui eurovaaleissa demarien ehdokkaaksi, kun hän sitten myöhemmin sai potkut virastaan. Hänhän vielä sanoi, että Jeesus oli aikansa demari.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #7

Kuka tahansa toteaa Jeesuksen olleen lähelle jonkin Suomalaisen puolueen jäsenyyttä on (ei välttämättä päästään sekaisin, valitettavasti vaan pahempaa) harhauttaja pahimmasta päästä. Mitä olen "isä" Mitrosta kuullut, niin en ihmettele. Valitettavaa vain että tällaiset helppoheikit (? olettaisin.. vai auttoiko ketään?) saavat kivat virat ja palkat kiva-kiva-puheillaan, ja mikäli arvostellaan, niin seuraus on kunnon paskamyrsky.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #7

''Ehkäpä Isä-Mitrokin koki rangaistuksen siitä, että asettui eurovaaleissa demarien ehdokkaaksi''

Uskovaiset ei armoa tunne ja ovat julmia.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Ilmari Kianto lienee itse ollut sosialismiin kallellaan mieltäen olevansa "korpikansan asialla" ja pyrki osoittamaan kuinka säälimättömästi "porvarit" aivopesivät yksinkertaisia ihmisiä uskomaan, että sosialistien äänestäminen on syntiä. Kun sitten vastoinkäymisiä tapahtui, niin nuo ihmiset uskoivat ne heti Jumalan rangaistukseksi."

Mielestäni Kianto oli luokkayhteisön kannattaja, itse herrasäädyn edustaja.

Kiannon kirjat, ne joissa hän kuvaa rääsyläiskansaa, olivat omiaan vahvistamaan paremman luokan käsitystä itsestään parempina ihmisinä, verrattuina eläimien lailla eläviin ja eläimiin verrattaviin ryysyläisiin.

Eläimiähän sai sen aikaisen käsityksen mukaan kohdella miten isäntä katsoi parhaaksi. Samoin oli asia ryysyläisten suhteen.

Kirjassakin siinä esiintyvä parempi väki teki pilkkaa ja naureskeli punaista viivaa vetäviä ryysyläisiä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Olen Vihavaisen kanssa samaa mieltä. Ei Kianto ollut sosialismiin kallellaan sen enempää kuin sosieteettipiireissä oli sopivaa esiintyä boheemisti rohkeana. Tuohon aikaan kirjallisuudessa oli trendikästä esiintyä n.s. realistisena kansankuvaajana mutta ei ollut soveliasta yllyttää heitä luulemaan liikoja itsestään.

Niinpä Kianto päätyi paikoittain jopa naturalistiseen kuvaukseen jossa köyhä kansa ei muuta olosuhteitaan äänestämällä eikä kapinointi paremmanväen valtaa vastaan auta. On siis köyhälistön vain tyydyttävä korpiloukon osaan. Ja etenkin kannattaa heidän varoa niitä jotka yrittävät heitä yllyttää muuhun sillä he ovat puntarpäitä.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Eikös ne alkukristitytkin kokeilleet sosialismiä huonolla menestyksellä: rahat olivat yhteiset ja Juudaksen hallinnassa.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Jori Kostiainen kysyy: "Kuka varoittaisi meitä sosialismista tänäpäivänä?"
Kysymys on epärelevantti eikä millään tavalla ajankohtainen tai aiheellinen.

En ole vaaleissa vielä kertaakaan äänestänyt yhtäkään vasemmistolaista ehdokasta. Silti pidän itsestäänselvänä, että poliittisen ja yhteiskunnallisen tasapainon vuoksi meillä pitää olla tarjolla mahdollisuus äänestää myös ns. vasemmistolaisia ehdokkaita.

Mitähän Kostiainen mahtaa tarkoittaa "sosialismilla tänäpäivänä"? Todellisia raskaan sarjan sosialisteja ei maassamme "tänäpäivänä" taida löytyä kovin montaa tusinaa. Heistä tai heidän takiaan ei kannata kenenkään ryhtyä varoittamaan.

Huomattavasti tärkeämpi varoituksen aihe olisi globalistinen riistokapitalismi, joka ei sääliä tunne sen enempää kepua kuin peruskokkareita tai sossujakaan kohtaan. Nimenomaan sen uhan edessä pitäisi jokaisen 'pahvinkin' jos mahdollista herätä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Minä olen äänestänyt vasemmistolaista ehdokasta kahdesti, Mauno Koivistoa molemmissa presidentinvaaleissa.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Vuoden 1982 presidentinvaalissa taisit äänestää Koiviston valitsijamiestä, et suoraan Koivistoa. No ymmärrän, että äänestit silleen Koivistoa. :)
Vuoden 1988 vaalissa oli kaksi lipuketta; toinen suoraan pres.ehdokkaalle ja toinen valitsijamiehelle. Silloinkin lopullisen vaalin suorittivat valitsijamiehet.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Varoittaminen ja kieltäminen ovat eri asioita. Varoittaminen on hyvinkin aiheellista esimerkiksi tuon Venezuelan ja jokseenkin kaikkien muiden sitä edeltäniden yritysten valossa. Ymmärretäänkö niitä veroituksia, on sitten oma lukunsa. Läheskään kaikki kun eivät osaa ottaa oppia sen enempää historiasta kuin toisten kokemuksistakaan.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Venezuelan demokratia ja koko poliittinen järjestelmä on Hugo Chávezin kauden jäljiltä sekasortoisessa tilassa ja läpeensä korruptoitunut. Ehkä siellä voidaan sekasorron alkusyynä pitää Chávezin edustamaa sosialistista populismia, johon sekoittui kiihkeää militaristista isänmaallisuutta.

Suomessa olisi väärää politiikkaa lähteä varoittelemaaan sosialismista. Meillä on demokraattinen systeemi varsin hyvällä tolalla vertasipa sitä mihin maahan tahansa. Me kestämme erinomaisen hyvin Li Andersonin, Paavo Arhinmäen &co puhumattakaan Tuomiojasta ja Heinäluomasta etc.

Perinteisen sosialismin uhan suhteen voidaan kuuluttaa: 'valtakunnassa kaikki hyvin'. Sen sijaan todellisia uhkia on nähtävissä esimerkiksi globaalisen talousjärjestelmän taholla, veroparatiiseissa, monikansallisissa syömäriyhtiöissä, hallitsemattomassa maahanmuutossa, moraalikadon kiihtymisessä joitakin mainitakseni.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #13

"Perinteisen sosialismin uhan suhteen voidaan kuuluttaa: 'valtakunnassa kaikki hyvin'. Sen sijaan todellisia uhkia on nähtävissä esimerkiksi globaalisen talousjärjestelmän taholla".

Valitettavasti nuo eivät ole toisensa poissulkevia eivätkä vaihtoehtoisia uhkakuvia vaan toisiaan täydentäviä uhkakuvia jopa niin, että ne saavat voimaa toisistaan. Äärilaidat kun tarvitsevat toisiaan.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Voidaanko olettaa, että kaikki kansanedustajat, jotka äänestivät uuden avioliittolain puolesta kuolevat ruttoon lähiaikoina? Saavatko sateenkaaripapit tuberkuloosin?

Minulla pukkaa flunssaa, onko se mahdollisesti rangaistus kun en minäkään ole seurannut kirkonmiesten varoituksia?

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

USA rakennettiin alun perin sosialismille mutta viimeistään Reaganin kaudella siitä luovuttiin ja Amerikka onkin nykyisin kasvottoman kapitalismin kehto.

Trump jatkaa köyhien kyykyttämistä. Liittovaltion budjettia leikataan niin että puolustusbudjetti kasvaa mutta terveyspalvelut näivettyy.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Jumalasi ei taida olla demokratian kannattaja, koska listii väärin äänestäneet, olikohan Stalin hänen inkarnaationsa?

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Se wanhan testamentin "jumala" oli hirviö. Olen Wanhan Testamentin meinaan lukenut. Uuden Testamentin aikaan oli kai tehokkaasti katunut ja oli paljon parempi monin paikoin.

Suomen itsenäisyyden aikaan ja pari vuosikymmentä siitä suuntaan tai toiseen olivat monet "älyköt" köyhempiä kohtaan suhteellisen eh, jos eivät "rasistisia" sentään, niin usein alentuvia ihan älyttömyyksiin asti.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Jotenkin en näe syy-seuraus asetelmaa lavantaudin, karhun ja sosialismin välillä. Jos Romppaiset eivät olisi äänestäneet solisaliratteja, olisiko lavantauti armahtanut ja karhu vain pieraissut ja kääntynyt takaisin?

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Jos Romppaiset eivät olisi äänestäneet solisaliratteja, olisiko lavantauti armahtanut ja karhu vain pieraissut ja kääntynyt takaisin?"

Näin ei tietenkään olisi käynyt, mutta näin tämä teos antoi ymmärtää.

Tämän teoksen tarkoitus oli todistaa paremmalle väelle että roskasakki oli roskasakkia, äänesti väärin, eikä siitä kannattanut piitata.

Eiväthän köyhät soitäpaitsi edes osanneet lukea, eivätkä olisi voineet lukea, vaikka heillä olisi ollut rahaa ostaa kirjoja.

Siksi kaikki kirjat, myös tämä kirja, oli siihen aikaan kirjoitettu paremmalle väelle, sellaisella tavalla joka miellytti parempaa väkeä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

I.Kiannon (v:een 1906 Calamnius) kirjallinen ilmaisu on toki monimuotoisempaa ja -tulkintaista kuin Kostiainen antaa ymmärtää. Siinä oli piikkejä moneen suuntaan vaikka toki hän "herrana" oli puolensa valinnut. Sen hän ilmaisi monimieliset tulkinnat mahdollistavaa Punaista viivaa (1909) selvemmin m.m. vuoden 1918 lehtikirjoituksissaan punaisten puolella taistelleista naisista, "punaisista naarassusista" hänen terminologiallaan.

Oikeastaan ainut vasemmistolainen sävy hänen tuotannossaan ja mielipiteissään oli hänen kielteinen suhtautumisensa uskontoon ja kirkkoon jota innoitti niiden suhtautuminen hänen jokseenkin vapaamieliseen tapaansa solmia suhteita vastakkaiseen sukupuoleen.

Niinpä en lähtisi vetämään Kiannon kaunokirjallisesti esittämistä mielipiteistä kovinkaan pitkälle meneviä yhteiskunnallisia johtopäätöksiä. Hänhän ei koskaan elinaikanaan ollut mitenkään merkittävä yhteiskunnallinen ajattelija vaikka pystyikin melko taitavaan, äärimmillään naturalistiseen, olemassa olevan todellisuuden kuvaukseen. Sen sijaan en ole juurikaan nähnyt hänen tuotannossaan juurikaan yhteiskunnalliseen analyysiin perustuvaa tavoitteiden asetantaa, siis kuvausta siitä miten asioita pitäisi muuttaa. Sen sijaan enemmänkin vallassaolijoiden opportunistista liehittelyä ja omien asemien varmistelua valitsemallaan puolella barrikaadia. Toki joskus myös ajattelemattomasti lipsahdellen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jotkut ovat kyllä tulkinneet Nälkämään marssin sanat "Nosta jo rintaamme maausko uus, taannuta taika ja vanhoillisuus" siten, että siinä kritisoidaan vanhakantaista porvarillisuutta sekä uskontoa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Niin, Kiannon pyrkimyksiä voisi ehkä verrata monista kohdistaan nykyaikaiseen n.s. arvoliberaaliin porvariuteen jossa kapitaaleille kuuluu antaa mikä kapitaaleille kuuluu mutta henkilökohtaisesti voi elää vapaammin, vaikka taloudenhoitajiattarien kanssa, ainakin kirjailijamestarit.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Jos on hiukankin kosketuspintaa sellaiseen elämään jota tuo kirja kuvaa ymmärtää helposti , näin pullamössösukupolveen kuuluvana että sieltä mökistä olisi lähdetty äänestämään ihan ketä tahansa joka olisi osannut puhua sopivasti. Tietämys maailman kulusta oli silloin sillä tasolla että "helppoheikin" oli tosi helppo saada viiva vedätetyksi oikeaan kohtaan.
Se vaan ihmetyttää että vaikka koulusivistys on noussut noista ajoista "tuhatkertaiseksi" niin aina vaan on niitä solisalirattien kelkkaan lähteviä. Vieläkään eivät monet jaksa ajatella omilla aivoillaan vaan vetäisevät numeronsa niin että kosmoskynästä kärki katkeaa, niille jotka eniten lupaavat.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Ei korpiloukoissakaan ihan tietämättömiä silloisesta maailmanjärjestyksestä oltu. Oli siellä asuneet jo ehtineet elää riittävästi herrojen kurin alla ja heille "helppoheikit" saarnastuolista mananneet tulta ja tulikiveä jolleivät alistu jumalliseen järjestykseen.

Ainoa erehdys oli, että oletettiin maailman muuttuvan yhden viivan vetämisellä eikä muuta tarvitsisi tehdä. Hyvin löyhästi ja keveästi P.Haavikon tyyliä mukaella yrittäen: Ei kaadu vanha valta kaatamatta, väkisin se on kumottava ja uusi rakentamalla rakennettava.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Ettei vaan Venezuelan kurjuus johdu ulkopuolisesta paineesta.
Ei sieltä öljy ole mihinkään hävinnyt.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Lapsena näin elokuvan punainen viiva. Ensikertaa äänestäessäni ihmettelin, kun kopissa oli tarjolla vain musta lyijykynä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Mitenköhän Lauros nuoruutensa on viettänyt kun ei edes tuota ehtinyt oppia? :=O

Toimituksen poiminnat