*

JoriKostiainen Järjestystä kaaokseen

Trump – terve kuin pukki

Presidentti Trump kävi hiljattain (pe 12.1.2018) terveystarkastuksessa. Hänen terveyttään kuvattiin sanoilla “in excellent health”. Tästä päätellen Trump on siis täysissä ruumiin ja sielun voimissaan.

Tämä on verrattain kummallista niitä väittämiä vastaan, joissa Trumpia on kuvailtu yhtäältä mielenvikaiseksi, lapseksi ja jopa narsistiksi. Vaikka Trump onkin persoona, niin katson näin, että nämä väitteet ovat vain poliittista peliä, ei mitään muuta.

Entäpä muut Trumpiin kohdistuvat väitteet ja niiden totuudellisuus? Se, että hän olisi Venäjän sätkynukke? Mahdolliset ahdistelusyytökset? Kun näitäkin tutkittaisiin samalla tavalla kuin Trumpin terveyttä, huomattaisiin, että nekin ovat pelkkää poliittista peliä, ei mitään muuta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

On tullut esiin myös sellainen mahdollisuus että Trump olisi monien profetoijien mainitsema maailman pelastaja, ehkäpä Jeesuksen inkarnaatio?
Mitenkähän tämä mahdollisuus sopii sinun Jori profetioihin?

Kyllä Trump on nero, ihan Putinin veroinen maailman pelastaja.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Kiitos kommentistasi, Leo. Trumpilla on oma roolinsa ja tarkoituksensa maailman tapahtumissa. Ei häntä turhaan valittu tehtäväänsä. Jeesus hän ei tosin ole.

Jotain kuitenkin voi päätellä myös siitä vastustuksen määrästä, jota Trump saa. Jos hän on täysin vaaraton, hajuton ja mauton, niin miksi häntä vastustetaan niin paljon?

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

En itse ole ortodoksiuskova. Mutta koska Leo on kertonut tulevansa Salmin pitäjästä, ortodoksisen Suomen kehdosta, kehotan Leo Miralaa tutkimaan alla olevaa ortodoksisen uskonelämän ohjetta.

Kyllä isien usko oli voimissaan vielä sotien aikaan Karjalan pitäjissä, vaikka Leo muuta väittäisi. Mitään 'hällä väliä' vanhojen höpötystä se ei ollut. Jos Leolla on parempaa tietoa, niin kerro se ystävällisesti minulle.

Ja mistään lyömäaseesta ei Leon kannata haastaa. Otetaan siis kaikessa rauhassa tarkoin tutkittavaksemme tuo alla oleva ortodoksinen opetuspuhe. Siinä on paljon hyvää asiaa.

http://www.ortodoksi.net/index.php/Pyh%C3%A4%C3%A4_el%C3%A4m%C3%A4%C3%A4_(opetuspuhe)

"Ortodoksisen opetuksen mukaan pyhäksi sanotaan ihmistä, joka on päässyt osalliseksi jumalallisesta armosta ja jota Pyhä Henki elävöittää ja ohjaa.

Välttämätön edellytys päästä mystiseen yhteyteen Jumalan kanssa on puhdistautuminen kaikesta pahasta ja muusta ihmisessä olevasta kielteisestä aineksesta ja kaikkien hyveiden omaksuminen.

Pyhille ihmisille ominaisista hyveistä Raamattu korostaa erityisesti uskoa, kärsivällisyyttä, nöyryyttä, itsehillintää ja hengellistä rakkautta. Isien mukaan 'sisäistynyt usko' edeltää kaikkia muita hyveitä."

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Käytät uskontoa toisten kontrolloimiseen.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #5

Siitä ei ole kysymys. Olemme Leo Miralan kanssa keskustelleet uskoon liittyvistä kysymyksistä ennenkin. Hän on syntyjään - niin olen ymmärtänyt - menetetyn Karjalan Salmin pitäjästä. Tuo pitäjä oli vahvaa ortodoksista seutua. Laatokan Karjala on minulle suuren mielenkiinnon kohde monestakin syystä.

Sitä paitsi, Sini Lappalainen, sokerina pohjalla: Mirala vastasi tähän blogiin viittaamalla suoraan Jeesukseen, kristinuskon ytimeen. Kuten nyt Sini näemme Leo Mirala avasi uskonnollisen tematiikan tähän ketjuun. Hyvä Leo, jatketaan tästä!

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #6

Uskonto kaiken läpäisevänä käsitekimppuna on eri asia kuin uskonto ohjenuorana.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #7

Uskontotieteilijä Ilkka Pyysiäisen mukaan uskonto on käsitteellistys, joka on tehty suuresta määrästä erilaisia uskomuksia, käyttäytymistaipumuksia ja kokemuksia. Wikipedia

Uskonnoista, uskomuksista, käsitteellistyksistä ymv. kimpuista ei ole elämän ohjenuoraksi.

Kristinusko ei olekaan 'uskonto' uskontojen joukossa, kaukana siitä. Kristinusko on uskoa Jumalaan, joka on kaikkeuden Herra ja Luoja, vanhurskas tuomari. Hänen edessään me jokainen kerran teemme tiliä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #8

Johan on ettei kristinusko olisi uskonto. Lisäksi se on länsimaisen kulttuurin yksi ainesosa. Mutta uskonnon ohjenuorien käyttäminen ihmisten hallitsemiseen ei kuulu yhteiskunnalliseen keskusteluun ainakaan ei pitäisi kuulua. Se on alhaista painostamista.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #9

Monta kertaa olen päättänyt että pitäisi jättää uskonnolliset fanaatikot rauhaan. Mutta minkäs teet kun Jori kirjoittaa että Trump on terve kuin pukki. Sellaiseen tekee mieli vastata että muutenkin on pässinpää. Tämä oli vitsi ettei kukaan suutu.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #9

Sini Lappalainen, haluat siis näytellä heiveröistä lammassielua, joka kokee olevansa 'alhaisen painostamisen' alaisena, kun joku vastaa Jeesus-aiheiseen viestiin. Tässä tapausessa aiheen nosti esiin kansalainen Leo, kelpo palstatoverimme Mirala.

Kamoon Sini. Et vaikuta kovin herkkänahkaiselta. Pidetään siis pää pystyssä. :)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #14

Herkkänahkainen joutuu suojautumaan paksunahkaisten manipulaatiota vastaan. Yksi tapa on puhua siitä.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund Vastaus kommenttiin #8

Marttila, onko sinulla vedenpitäviä todisteita siitä, että "hänen edessään me jokainen kerran teemme tiliä"

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila Vastaus kommenttiin #10

Jumalan sana on minulle (sivumennen sanoen myös parille miljardille muulle, ainakin nimellisesti) se auktoriteetti, joka tyhjentävästi todistaa asian.

"Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme."
Roomalaiskirje 14:12

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Taisi olla lahjottu lääkäri.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Anteeksi että vastaukseni viipyi, oli maallisia asioita.
Ensiksi täytyy kiittää Markku Marttilaa, kukaan ei koko pitkän elämäni aikana ole aikaisemmin ollut minun hengellisestä puolestani kiinnostunut.

Kun näen mielestäni kiihkouskovaisten jumalattomia kirjoituksia, niin silloin tällöin, ilmeisesti itse piru käskee hiukan sorkkia kirjoittajien omahyväisyyttä. Markun kirjoitukset on tarkoitettu näennäisesti ystävälliseksi neuvoksi minulle syntiselle.

Se on totta, että elämäni on ollut täynnä haasteita, mutta vanhempana on tullut jo vähemmän tehtyä syntiä. Usko on heikko eikä minulla ole mitään tietoa teologisista ja pelastusasioista. Mutta vääräuskoisen Martin neuvot koen keljuiluksi. Hän itse on selvästi meikäisiä syntisäkkejä parempi, nöyrempi ja täynnä sisäistynyttä uskoa.

Krisnamurtin opetuksista on jäänyt mieleen hänen määritelmänsä mistä väkivalta on peräisin: Kun joku uskoo että hänen jumalansa, isänmaansa tai puolueensa on ehdottomasti oikeassa. Tällöinhän vääräuskoista saa lyödä. Suomalaisen uskovaisen ja Isiksen uskovaisen välillä on vain pieni ero, Isiksen uskovainen käyttää useampia aseita.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Eipä kestä kiittää. Vastailet minulle tähän tapaan: "Markun kirjoitukset on tarkoitettu näennäisesti ystävälliseksi neuvoksi minulle syntiselle."

Voin allekirjoittaa lausuman, kunhan poistetaan sanat: 'näennäisesti' ja 'syntiselle'.

Muutoin sinun kommenttisi sisältää termejä kuten "kiihkouskovainen", "jumalaton", "vääräuskoinen", "syntisäkki", "väkivalta" jne. Sanat osoittavat, miten voimakkaita affekteja ortodoksisuuteen viittaava viestini aiheuttaa. Pintaan nousee värikästä tunne-elämän kirjoa ja syyllisyyden osoittamista suuntaan jos toiseen.

Parahin Leo. Et varmaan tahallasi näyttele muurahaispesää, johon tökkäämällä pintaan purskahtaa pirua ja krishnaa ja isistä ymv. väkevää termiä. Minähän ystävällisesti vain otin esiin ortodoksisen uskon; vieläpä ko. kirkon omalla hyvinkin kelvollisella tekstiotteella.

Mielenkiintoni kohdistuu siihen, mikä asema ja merkitys ortodoksiuskolla oli Salmin pitäjässä ennen sotia. Vaikka sinulla ei omakohtaista otetta olisi asiaan, niin varmasti olet siihen merkittävässä määrin törmännyt Salmi-aiheisia kotisivuja rustaillessasi. Aihetta voi käsitellä myös viileällä otteella. Erityisesti meille seniorikansalaisille sen ei pitäisi olla lainkaan vaikeata.

http://www.kolumbus.fi/leo.mirala/

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Esi-isieni elämästä en muuta tiedä kuin että he elivät normaalisti, söivät, joivat, ryyppäsivät, tappelivat ja kävivät kirkossa. Eikä papit olleet sen parempia. Siinä se oli myös se uskonelämä.

Yhden tapauksen olen kuullut jossa saattoi olla nykyisen käsityksen mukaan ns. uskovainen pappi. Mantsinsaarelaiset kyllästyivät vähitellen tämän papin juttuihin, ehkä puhui synnistä liikaa tai kehui itseään liikaa. Seipäin aseistautunut "seurakuntaneuvosto" karkotti papin Valamoon.

Joka itsensä ylentää, se alennetaan. Näillä palstoilla esiintyy toinen toistaan parempia itsensä ylentäjiä, peräti pyhiä ja nöyriä miehiä. He ovat meidän syntisten yläpuolella, tietävät totuuden eivätkä sen sanomista säästele. Luonto ei anna periksi heitä kehua.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Mirala ei säästä sanojaan leimatessaan uskoa tunnustavat ihmiset itsensä ylentäjiksi.

Mutta, antakoon ajattelemisen aihetta Presidentti Kyösti Kallion rukous 6.12.1939.

Blogin päähenkilölle Donald Trumpille on muuten annettava respektiä siitä, että hän ei puheissaan kaihda mainita Jumalan nimeä. Toki sekin voidaan kuitata pilkkaamalla kuten kaikki muukin, mitä hän tekee.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Presidentti Kyösti Kallion rukous 6.12.1939.

Taivaallinen Isämme, katso armossasi kansamme puoleen. Sinä olet luonut sen ja rakastat sitä. Sinä näet, että se on mitä suurimmassa vaarassa. Siksi rukoilemme sinua Herra, auta meitä hädässämme äläkä anna meidän hukkua.

Lahjoita kääntymys synnin ja laittomuuden teiltä, jotka johtavat kansamme tuhoon. Herra, armahda meitä.

Herra Jeesus Kristus, ilman sinua olemme voimattomia hävittäviä voimia vastaan, jotka tulvivat kansamme yli ja myrkyttävät sen. Siksi me kerskaamme Sinun voitostasi pahuuden henkivaltoja vastaan, joiden vaikutukset ovat joka päivä sanoin ja kuvin julkisuudessa nähtävissä.

Herra, Sinä olet Golgatan ristillä voittanut pimeyden vallat. Niiden täytyy väistyä myös tänään, koska ylistämme Sinun nimeäsi niiden ylitse. Tähän me uskomme, sillä Sinä voit myös meidän aikanamme varjella ihmiset s-atanalliselta eksytykseltä. Herra armahda meitä.

Auta meitä Pyhän Henkesi kautta ryhtymään omassa elämässämme taisteluun syntiä vastaan ja olemaan kestäviä loppuun asti. Tee meidät kansamme keskellä merkiksi Sinun vapauttavasta armostasi.

Täytä meidät niin Sinun rakkaudellasi, että tulemme kuuliaisiksi Sinun käskyillesi. Rakkautesi olkoon meissä se voima, joka voittaa pimeyden vallat kansassamme.

Herra Jeesus Kristus, kaiken voimme sinun kauttasi. Siihen me uskomme.

Armahda meitä.

Amen.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen

Donald Trump käy vanhurskaudessaan esikuvaksi meille kaikille :)

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Really? Oletko ihan tosissasi? :)

Kyllä Kyösti Kallio menee reippaasti edelle ainakin valtionpäämiesten sarjassa.

Vaan tärkeintä on se oma kilvoittelu.
Notta mitäpä me ketään rankkeeraamaan.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Niin. Kostiainenkaan ei tarkoittanut mitään huumoria kun kirjoitti terve kuin pukki. Eihän sitä ole helppo tietää mikä on huumoria. Kostiaisen otsikko olisi monessa kahvipöydässä tulkittu huumoriksi.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Kyllä huomasin hymiön, Pekka Näränen. Huomasit kai, että vastasin hymiön kera.

Trump on ristiriitainen ja impulsiivinen persoona; huolestuttavassa määrin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset