JoriKostiainen Järjestystä kaaokseen

Kirje maahanmuuttajille suomalaisten uskosta

Olet tullut niin kutsuttuun “kristittyyn” maahan. Saatat ihmetellä miten tämä ilmenee täällä Suomessa. Olet ehkä huomannut miten julkisella paikalla poltetaan tupakkaa, juopotellaan ja naiset pukeutuvat miten sattuu. On huomattava se, että kristinusko ei ole mikään poliittinen järjestelmä. Ihminen joko uskoo tai ei usko, joko ojentautuu sen mukaan tai ei. Uskonpuhdistaja Martti Luther painotti henkilökohtaista uskoa – yksin uskosta oli yksi hänen periaatteistaan.

Vaikka meillä täällä Suomessa onkin “kristillisiä puolueita”, jotka ajavat kristillisiin arvoihin perustuvaa politiikkaa, ei meillä täällä kuitenkaan pakoteta ihmisiä mihinkään. He saavat valita uskovatko vai eivätkö usko. Sitä sanotaan uskonnonvapaudeksi. Se tosin pitää huomata, että pelastus Jeesuksessa Kristuksessa on tarkoitettu kaikille, aivan kaikille ihmisille - “kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus” (Apostolien teot 17:30). Mutta kuten Raamattu myös sanoo, harvat ovat ne, jotka pelastuvat.

Jos kerran kristillisyys ei ilmene Suomessa näkyvällä tavalla, suuressa mittakaavassa, niin miten se sitten ilmenee? Se ilmenee esimerkiksi siinä, että sinustakin pidetään täällä huolta. Hyvinvointivaltio ja heikoimmista huolehtiminen perustuvat kirkon aikanaan aloittamaan työhön Suomessa. Se, että meillä täällä Suomessa ihmiset ovat tarkasti kirjoissa ja kansissa perustuu “kirkon kirjoihin”, kirkon harjoittamaan väestökirjanpitoon. Samoin heikoimmista huolehtimisella on juurensa kirkon köyhäinhoidossa. Näistä toiminnoista vastaa nykyään kirkon sijasta valtio. Siksipä joku onkin sanonut tätä aikaa “jälkikristilliseksi" ajaksi.

Entä mikä vaivaa suomalaisten uskoa ja kirkkoa? Löydän vastaukseksi kolme sanaa: liberalisaatio, maallistuminen ja politisoituminen. Suomalainen yhteiskunta on liberalisoitunut huomattavasti viimeisimmän sadan vuoden aikana. Tämä näkyy mm. naisten asemassa, avioliiton kunnioituksessa, pukeutumisessa ja yleisessä moraalissa. On tapahtunut asteittainen muutos huonompaan suuntaan näissä asioissa. Ja koska yhteiskunta on liberalisoitunut, on tämä aiheuttanut myös maallistumista seurakunnissa, toisin sanoen nämä asiat ovat kulkeutuneet ja kantautuneet myös seurakuntiin. Samoin kirkko on politisoitunut ja siellä näkyy puoluepolitiikka. Ei ole harvinaista, että kirkkovaltuustot koostuvat tänäpäivänä paikkakunnalla hieman heikommin pärjänneistä kunnallispoliitikoista.

Hebrealaiskirje 13:8 kuitenkin sanoo, että “Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti”. Mistä sitten löytää aito usko? Kehoitan sinua, lukijani, lukemaan Raamattua, erityisesti Uuden testamentin evankeliumeita. Sieltä löydät Jeesuksen ja Sanan väärentämätöntä maitoa. Tämä siis riippumatta siitä, mitä yhteiskunnassa tai kirkossa tapahtuu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (30 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

"Olet ehkä huomannut miten julkisella paikalla poltetaan tupakkaa, juopotellaan ja naiset pukeutuvat miten sattuu."

Eikös tuo juopottelu ja naisten niukka pukeutuminen tavallaan perustu Jeesuksen esimerkkiin: Jeesukselle maistui viini, eikä hän koskaan moittimut naisten pukeutumista. Islam ei noudata Jeesuksen oppeja ja se suhtautuu näihin asioihin kielteisemmin.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Raamattu sanoo, että Jeesus söi ja joi syntisten kanssa, mutta mikään juomari Hän ei ollut.

Se miksi Hän ei huomauttanut naisten pukeutumisesta johtuu siitä, että siihen aikaan portotkin pukeutuivat varsin siivosti siihen verrattuna mitä tänäpäivänä saattaa nähdä.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Hyvä huomio naisten pukeutumisesta, juutalaiset pukeutuivat siivosti, ja Jeesus oli nimenomaan juutalaisten parissa vaikka elikin Rooman imperiumissa. Roomalaisten keskuudessa puolestaan vähäpukeisuus oli yleistä, kuten voimme monista sen ajan taideteoksista todeta.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Siis kyllä raamatusta on selkeästi tulkittavissa, että Jeesukselle viini maistui. Ei se nyt sitä tarkoita että juoppo olisi mutta jos vesikin muuttui viiniksi niin kyllä on täytynyt olla aika legendaarisen kovat kemut.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

"Tämä näkyy mm. naisten asemassa, avioliiton kunnioituksessa, pukeutumisessa ja yleisessä moraalissa. On tapahtunut asteittainen muutos huonompaan suuntaan näissä asioissa."

Tämä vaatii kyllä enemmän perusteluja kuin pelkkä toteamus, että näin on!

Ja Suomi tosin on enemmänkin sekulaarinen valtio kuin "kristillinen" valtio vaikka monet virheellisesti toisin väittää.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Jos mielestäsi nämä asiat ovat jollain lailla hyvällä tolalla, niin sitten et ehkä näe todellisuutta/totuutta.

Suomea on aina kannatellut "isien usko". Itsenäistymisen aikoina, talvisodassa ja vielä jonnekin 80-luvulle asti. Sitten ollaan menty huonompaan suuntaan, ja rajusti.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Jos mielestäsi nämä asiat ovat jollain lailla hyvällä tolalla, niin sitten et ehkä näe todellisuutta/totuutta.

Suomea on aina kannatellut "isien usko". Itsenäistymisen aikoina, talvisodassa ja vielä jonnekin 80-luvulle asti. Sitten ollaan menty huonompaan suuntaan, ja rajusti."

Höh? Paremminhan nyt menee kuin koskaan aikaisemmin. 80-luvulla esimerkiksi murhattiin ihmisiä valtavasti enemmän ja viime vuosikymmenellä oli paljon terrori-iskuja. 20-luku vasta olikin levotonta aikaa.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Mä olen suomalainen nainen joten pukeudun just niinkuin haluan.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Olet, Taru, tuonut kantasi esille harvinaisen selvästi monessa yhteydessä.

Entä johtuisiko tilanteesi siitä, että haluat tehdä oman tahtosi mukaan, et niinkään Jumalan?

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Sillä hetkellä kun alan toimimaan jonkun satuolennon käskyjen mukaan mut saa kärrätä hourulaan.
Mieluummin tottelen ja kuuntelen Taru-olentoa.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #12

Yleensä toimiminen oman päämme mukaan vie meidät entistä syvemmälle suohon. Se niinkuin tiedoksi.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama Vastaus kommenttiin #13

Hyvin on toiminut kohta puoli vuosisataa.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu Vastaus kommenttiin #13

JK: "Se niinkuin tiedoksi."

Jori, joriset Tarulle. Puutun tähän siksi, että - kuten ehkä tiedätkin - kristillisissä piireissä puhutaan siitä, miten Jumala tuottaa tahtoa ja tekemistä ja tuo tahto ja tekeminen ilmenee aivan tavallisissa arkisissa ratkaisuissa: miten pukeutua, mitä ruokaa ostaa kaupasta ja miten valmistaa se, milloin siivota ja miten ja niin edespäin.

Lukaisehan se, mitä sanotaan Galatalaiskirjeessä, luku 5, jae 1.

Niin yksinkertaista se on ja sinun sanoinesi "se niinkuin tiedoksi".

PS Taru - Jori: 6 - 0.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

"Hyvinvointivaltio ja heikoimmista huolehtiminen perustuvat kirkon aikanaan aloittamaan työhön Suomessa."

Onpa pahasti sanottu. Eiköhän tilanne ole ollut päinvastoin, kirkko ja rikkaat yhdessä ovat pitäneet köyhät köyhinä. Näin jatkuu edelleen.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Kiitos kommentistasi, Leo. Olisiko esittää mitään perusteluita väitteesi tueksi?

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Suomi on perinteisesti luettu kristikansojen joukkoon. Vaikuttaneeko kansallismielisyytesi asennoitumiseesi?

Kaiken kaikkiaan suomalainen hyvinvointivaltio perustuu kirkon aikanaan aloittamaan työhön (väestökirjanpito, lukemaan opettaminen, köyhäinhoito) ja sitä kautta kristinuskoon. Se EI PERUSTU pakanauskoon.

Aiempi kirjoitukseni, "Suomen hyvinvointijärjestelmien synty", saattaa kiinnostaa sinua: http://jorikostiainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Kuka sinä olet määrittelemään toiseen jumalaan uskovaa pakanaksi? Oli kyseessä sitten Ukko tai joku muu, on se jumala varmasti kanssasi pakanuudesta eri mieltä.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #17

Olet, Max, oikeassa siinä, että vain Herra näkee ja tutkii sydämet.

Ilkka otti pakanauskon esille, josta päättelin hänen asennoitumisensa. Raamatun mukaan, jos ihminen uskoo johonkin muuhun Jumalaan kuin Raamatun Jumalaan, Jeesukseen, hän on "pakana".

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #19

"Raamatun mukaan, jos ihminen uskoo johonkin muuhun Jumalaan kuin Raamatun Jumalaan..." Ihanko vakavissasi esität tuota argumenttina? Ei taida kehäpäätelmä olla konseptina tuttu. Et sinä voi Raamatulla todistaa mitään muista jumalista. Vaikka se olisi kuinka jumalalta tullutta sanaa, muut jumalat voivat olla ihan yhtä suuria ja päteviä.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #25

Vastaus Maxin kommenttiin #25.

Ei taida sitten auttaa vaikka kuinka sanoisin, että nämä asiat ovat totta. Siksipä niitä sanotaankin uskon asioiksi. Ihminen joko uskoo tai sitten ei. Kuitenkin vain uskon kautta on mahdollista pelastua iankaikkiseen elämään.

Muut "jumalat" ovat Raamatun mukaan vain puusta veistettyjä kuvia, eivät eläviä. Ne eivät siis voi ihmistä auttaa.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Sinäpä sen sanoit.
Väestökirjanpito oli alkujaan kuninkaan sodankäyntiä varten. Siinä kirjattiin montako jousta on talossa, eli montako sotilaaksi sopivaa. Muu väki ja "sielunhoito" ei kiinnostanut kirkkoa.
Lukemaan opettaminen tarkoitti vain uskonnollista kirjallisuutta jotta väki uskoo jumalaan ja kuninkaaseen.
Kirkon tukemista sodista tuli raajarikkoja ja leskiä. Siitä voi kirkkoa kehua että harrasti jonkunlaista armeliaisuutta näitä kohtaan.

Hyvinvointivaltio ei perustu ainakaan kristinuskoon vaan kansan heräämiseen.

100 vuotta sitten kirkkoon kuuluneet punaiset raadot haudattiin mahdollisimman kauas pyhästä kirkkomaasta.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #18

Okei, Leo. Miten näet kirkon roolin esimerkiksi talvisodassa? Eikö se tukenut Suomen kansaa siinä koettelemuksessa? Eikö niin olisi saanut tehdä?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala Vastaus kommenttiin #20

Tottakai kirkko tekee hyvää työtä pääosin. Talvisodassa kirkonmiehet hoitivat kaatuneita. Tosin Itä-Karjalassa luterilaiset papit yrittivät kierolla tavalla kääntää ortodoksit luterilaisiksi. Mannerheim onneksi pysäytti sen.

Kirkko tuki kansalaissodassa yksinomaan porvareita.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #21

Kirkosta on kaiketi pyritty luomaan kuvaa jonkinlaisena "valkoisten kirkkona". Tämä ei mielestäni pidä paikkansa. Kirkko pyrki pysymään verrattain puolueettomana sisällissodassa. Tästä kaiketi on olemassa jopa tutkimus, tai ainakin olen sellaisesta kuullut.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Kaiken kaikkiaan suomalainen hyvinvointivaltio perustuu kirkon aikanaan aloittamaan työhön (väestökirjanpito, lukemaan opettaminen, köyhäinhoito) ja sitä kautta kristinuskoon. Se EI PERUSTU pakanauskoon."

Miten perustat tämän liittyvän mitenkään uskontoon? Väestökirjanpidon taustalla on pitää kirjaa miesvahvuudesta ja ihmiset ovat aina pitäneet toisistaan huolta.

Jos nyt haluat välttämättä uskontoon perustuvaa hyvinvointia niin silloinhan oikea uskonto on tietystkin islam jossa verotusasiat, vaurauden jakaminen ja sosiaaliturva ovat uskonnon peruspilareita.

Vaihto kristitystä muslimiksi pitäisi olla aika vaivaton kun kuitenkin on se sama jumala molemmissa.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen Vastaus kommenttiin #24

"Allah" ei ole sama jumala kuin Jeesus.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #27

Jeesus ei ole jumala. Sehän oli se nasaretilainen puuseppä-kansankiihottaja-moraaliopettaja.

Kristityt, muslimit ja juutalaiset ovat monoteistisen uskonnon kannattajia, joissa on yksi jumala, korkeampi voima. Eli tosiasiassa heillä on kaikilla sama jumala.

Kristinuskossa sitten on käsityksenä se, että Jeesuksella olisi ollut poikkeuksellinen suhde siihen Jumalaan ja että oli niin kova jätkä ja hieno ihminen, että tämän seuraajat odottavat sitä takaisin ja kristinuskossa pääpaino sillä Jeesuksen opeilla lähimmäisen rakkaudesta.

Se, että omaksuu islamin uskon ei poissulje Jeesusta. Allah on vain arabian kieltä ja tarkoittaa Jumalaa. Juurikin sitä täysin samaa Jumalaa mikä kristityillä on.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

"Suomi on perinteisesti luettu kristikansojen joukkoon. Vaikuttaneeko kansallismielisyytesi asennoitumiseesi?"

Asian voi kokea myös näin:

"Bawden on myös tutkinut suomalaista samanismia, koska hänelle se ei ole pelkästään perinnetietoa, vaan osa häntä."

https://yle.fi/uutiset/3-8171903

... eli suomalainen muinaisusko voi olla hyvin syvällä suomalaisissa. Paino sanoilla "voi olla".

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Kun kristityssä mailmassa katkottiin kahleita v 1968 niin islamilainen kalenteri näytti vasta vuotta 1388.Katsotaan tilanne,kun heilläkin tulee vastaan vuosi 1968.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset