JoriKostiainen Järjestystä kaaokseen

Onko kansallismielisyys Raamatullista?

Niin, tällainen on kysymyksenasettelu tällä kertaa. Lähtökohtaisesti voidaan todeta, että Raamatun Jumala on asettanut kaikille kansoille omat asuinpaikat, maat ja puhutut kielet. Ensimmäinen kapina tätä asetelmaa vastaan tapahtui Baabelin tornia rakennettaessa, jossa aiottiin vielä puhua samaa kieltä kaikkien ihmisten keskuudessa. Jumala ei kuitenkaan sallinut tätä, vaan hajotti Baabelin väen eri kansoihin ja kieliryhmiin.

Oman Raamatuntuntemukseni, käsityskykyni ja ymmärrykseni mukaan tämä on Jumalan tahto vielä tänäpäivänäkin. Siis se, että jokaisella kansalla on oma valtio, jossa asua, ja oma kieli, jota puhua.

Sana Baabel tarkoittaa sekoitusta. Sellainen oli sen ajan Baabel, vaikkakin se pyrki verrattain yhtenäiseksi kokonaisuudeksi kieltä ja myös uskontoa myöten. Mutta kuitenkin kyseessä oli sekoitus eri kansoja, kieliä ja uskontoja. Sellaiseksi pyritään vielä tänäpäivänäkin – ja kovaa vauhtia.

Kuitenkin vaikka ihminen olisi kansallismielinen, se ei vielä tee hänestä välttämättä Jumalalle kelpaavaa kristittyä. Usealla kansallismielisellä henkilöllä ei ole pelastavaa uskoa Jeesukseen. Kuitenkaan kristityn ei tulisi tukea kansojen sekoittumista tai tällaista sekakansa- ja sekavaltiojärjestelmää, vaikkakin Jumala sallii saatanalle sen viimeisinä päivinään nousta kapinaan Jumalan säätämyksiä vastaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Taas yksi esimerki siitä miksi uskonto ja valtio pitää erottaa toisistaan.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Täällä sitä keskustelee Jeesuksen morsiammien kanssa ;D

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Kiitos kommentistasi, Teppo.

Tuohon voisi vastata, että niinhän jo on, maasta riippuen.

Toisaalta taas Raamattua ja politiikkaa on mahdoton erottaa, sillä ensimmäisen pitäisi olla jälkimmäisen ohjenuora.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Kansallisuusmielisyys vaihtelee, vaikka olisi uskonnollinen. Jos Raamattua halutaan käyttää, niin Jumala johtaa kansojen kohtaloita, kuten Danielin kirjassa kerrotaan.

Baabelin tornin hajoittaminen erikielisyyden seurauksena on kyllä yksi selitys siihen, että yhteinen kieli on suurin kansallismielisyyden rakenne.

Jeesuksen syntymäajankohta ennustettiin, kun kaikki maailma pantiin verolle. Keisarille se, mikä keisarin on. Jumalalle se, mikä Jumalan on.

Ihan hyvä on näitäkin pohtia. Israelin kansalle annettiin ohjeeksi kohdella hyvin vierasta kansan asukasta.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Kiitos hyvästä kommentista, Pauli.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Vanha testamentti ehkä tukee ajatusta juutalaisten kansallisvaltiosta, mutta Uuden testamentin apostolit melko sujuvasti elivät Rooman imperiumissa. Ylösnousemuksen yhteydessä perustettava valtakunta on kaikille kristityille, kansoja ei erotella. Siis, mielestäni Raamattu ei tue ajatusta kansallisvaltiosta.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Kiitos kommentistasi, Juhani.

Se on totta, että Kristuksessa ei ole juutalaista tai pakanaa, ei orjaa tai vapaata, ei miestä eikä naista, vaan kaikki ovat hänessä yhtä. Kuitenkin esim. tuhatvuotisessa valtakunnassa on käsittääkseni kansat ja valtiot ennallistettuna, ja Jeesus hallitsee niitä Jerusalemista käsin. Samoin saatanasta käytetään nimeä "kansojen kukistaja".

Mitä tulee Rooman imperiumiin, niin käsittääkseni siellä ei ollut suuremmin kristittyjä päättävissä asemissa. Paavali tosin kävi esim. Sergius Pauluksen ja Klaudius Lysiaan luona, ja kaiketi itse keisarinkin luona, mutta harvapa heistä kääntyi. Pikemminkin vaino oli kristittyjen osa Rooman valtakunnassa.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Eri kansat voivat elää myös yhteisessä imperiumissa, kuningaskunnassa, valtiossa, joten en pidä kansallisvaltiota välttämättömyytenä, vaikka eri kansoista puhutaankin.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Jumala suuttui kun ihmiset aikoivat puhua keskenään samaa kieltä?
Onko tietoa että miksi?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Se on se hajoita ja hallitse -periaate.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Se patologinen tapaus suuttui paljon pienemmistäkin asioista. Vietti kai liian kauan aikaa yksin, sekosi ja muuttui kolmipersoonaiseksi. Sitten loi porukkaa ja jostain syistä joukkomurhaili heitä varsin usein ja laittoi monenlaisia sadistisia vitsauksia luomiensa päälle. Niin siis ainakin mikäli uskomme Raamattua. Globalistikin lienee, koska tavoitteena lopulta on maapallo ilman rajoja.... eh, globaali teokratia.

Ei ihmekään että mm. luterilaiset yrittävät häivyttää koko Raamatun nykyään. Sillä on melko vaikeaa perustella loogisesti mitään... moraalisestikin vain mikäli unohtaa että suht puunhalaaja "poika-jumalalla" on suht sadistinen murhaaja "isä-jumala" eikä pyhästä hengestä saa itse pirukaan selvää.

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Kiitos kommentistasi, Janne.

Tulkitsen asian niin, että Jumalan tahto (yhä edelleenkin) on se, että jokaisella kansalla on oma valtio ja oma kieli, jota puhua.

Genesis 11:6: "Ja Herra sanoi: "Katso, he ovat yksi kansa, ja heillä kaikilla on yksi kieli, ja tämä on heidän ensimmäinen yrityksensä. Ja nyt ei heille ole mahdotonta mikään, mitä aikovatkin tehdä. " (http://raamattu.fi/1933,38/1Moos.11.html)

Tuo "tämä on heidän ensimmäinen yrityksensä" viittaa kapinaan Jumalaa ja Hänen tahtoaan vastaan. Toinen yritys on parhaillaan käynnissä, ainakin mitä tulee kansallisvaltio-ajattelun olemattomuuteen suurten massojen joukossa.

Käyttäjän VinHirvel kuva
Väinö Hirvelä

"Jumala suuttui kun ihmiset aikoivat puhua keskenään samaa kieltä?
Onko tietoa että miksi?"

En todellakaan väitä, että tämä on varmaa tietoa mutta olen itse kelaillut kohtaa tältä kantilta. Jos verrataan ideologioita vaikkapa feministejä ja MRA (men's rights activist) niin ei voida oikein tulla lopputulokseen, että he puhuvat edes samaa kieltä. Kummatkin puhuvat ympäröivästä maailmasta mutta kumpaakin kuulemallla ja muuten silmät kiinni pitämällä saa aika radikaalisti erilaisen kuvan maailmasta.

Feministit kokee, että naisia oppresssoi cis patriarkia.
Naisille mm. maksetaan vähemmän palkkaa kun kuuluisi.
Naisia syrjitään työnhaussa. Hallituskaan ei ole 50/50 kumpaakin sukupuolta.
MRAt kokee, että meihellä ja naisella on lain edessä samat oikeudet ja pikemminkin ainoa suoraan laissa syrjivä kohta taitaa olla asepalvelus.
Miehet naisia harvemmin saavat lapsiaan nähdä tai ainakaan nähdä yhtäläisesti ero tilanteessa.
Miehet savat samasta rikoksesta todennäköisemmin linnaa ja todennäköisesti pidemmän tuomion.
Opettajat syrjivät arvosanoissa poikia ja eilen tietooni tulleen tutkimuksen mukaan valkoisia.

feminsistit käyttää sanastoa kuten cis-patriarkia tai systemaatttinen instituoitu syrjintä.
kun taas mra käyttää sanoja kuten red pillattu tai based ,kek jne....

Ihan sama kummalla puolella kysymystä itse satut olemaan niin nämä ryhmät selvästi
Puhuvat eri kieltä siinä mielessä, että eivät voi ymmärtää toistensa maailmankuvia mutta myöskään eivät yleensä suostu ottamaan vastaan faktaa tai tietoa mikä menee vastoin omaa ideologista lenssiä. + tietty käyttävät paljon omia jargon sanojaan jotka eivät tarkoita muille mitään. Patriarkiakin on yhtä hajuton mauton kuin Jumala ja yhtä hyvin debunkattavissa. Samoin red pillaus voidaan nähdä vain valintana astua naisvihaan eräänlaisena näkökantana eikä minään lopullisena totuutena.

Ja kun tämmöisiä isoja konstruktiota rakennetaan. (mielestäni eu hyvännä esimerkkinä kun on puhunut että tekisi laittomaksi feminismi kritiikin) baabelin torniutuminen on ihan oikeasti mahdollista tapahtua. Tarpeeksi iso rakennelma ei lopulta pysty pitämään itseään kasassa. Vaan totuudesta aletaan lipsua omaa etua lähdetään häikäilemättömästi hakemaan. Oli kyse sitten vaikka rikollisten eli toisessa maassa laittomasti asuvan terroristin kutsuminen "paperittomaksi". (en väitä että kaikki mutta väitän että euroopassa on ainakin yksi terroristi jossain)

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Ihminen halusi tulla Jumalan vertaiseksi ja Jumala sekoitti kielet, että Baabelin tornin rakentaminen epäonnistuisi. Perisynnin seurauksena ihminen, valtakunnilla on taipumus tulla aina suuremmaksi,jos siihen tarjoutuu tilaisuus, mikä tuo sitten eriasteisia jännitteitä.

Tässä ei tarvitse mennä, kuin katsomaan kuntasekoilua maassamme.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset