*

JoriKostiainen Tämä on minun Uusi Suomi Puheenvuoro -blogini

Suomi ja sen teologinen osaaminen

Tehtäköön tähän alkuun selväksi se, että arvostan suomalaista tutkimustyötä, jota yliopistoissamme tehdään. Käsittääkseni se on korkealaatuista ja vertailukelpoista maailman mittareillakin mitattuna. Korjatkoon tähän kuka tahansa, jos olen väärässä.

Mitä tulee Suomen teologiseen osaamiseen, niin siitä en ole niin varma. Pidän itse Raamattua universaalina ilmoituksena, joka ei muutu ajan kuluessa. Mielestäni tietyt asiat on ilmaistu siinä varsin yksiselitteisesti, toisin sanoen niin, ettei tulkinnanvaraa niissä ole.

Siltikin kun tiettyä asiaa kysytään teologeilta, niin voidaan saada vastaukseksi hyvin monenlaisia tulkintoja. Tuntuu, että kun tietty asia käsitellään teologian kautta, niin asia oikeastaan siinä prosessissa saa hyvin monenlaisia merkityksiä ja tulkintoja.

Tulkinta on päivänpolttava kysymys meillä Suomessa. Ihmettelen miksi teologit haluavat poiketa Raamatun ilmoittamasta linjasta niin tiedekunnissa kuin kirkon piirissäkin, vaikka olettaisin Suomen teologisen osaamisen olevan huippuluokkaa – jos ei kansainvälisesti, niin ainakin sitten kansallisesti.

Mutta nämä asiat ovat ennen kaikkea hengellisiä laadultaan. Ihminen ei ymmärrä niitä, ellei hän ole elävässä uskossa Jeesukseen, ja ellei Pyhä Henki vaikuta hänessä. Siksikin näitä asioita käsittelevät sekä maalliset että hengelliset ihmiset, näistä maalliset valitettavana ja myöskin valtavana enemmistönä.

Kun homma on näin, niin asioihin saadaan pääasiassa maallisia tulkintoja, jotka eivät vastaa Raamatun alkuperäistä, hengellistä ilmoitusta. Olihan Jeesuksenkin päivinä paljon hengellisesti uudestisyntymättömiä kirjanoppineita – miehiä, jotka tunsivat Kirjoitukset, mutta jotka eivät kuitenkaan tunteneet niitä.

Toisaalta niin sen aikaisten kirjanoppineiden kuin tämän päivän teologienkin tulisi pystyä Kirjoituksista päättelemään asioiden oikea tulkinta. Ne eivät kuitenkaan ole niin vaikeita ja monitulkintaisia. Useimmiten asian oikea laita selviää, kun lukee ja ymmärtää tekstin juuri niinkuin se on kirjoitettu.

Tulkinta ei voi olla ihan mitä tahansa, ja sen tekeminen ei pitäisi olla niin vaikeaa kuin se tänäpäivänä näyttää olevan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Toisaalta niin sen aikaisten kirjanoppineiden kuin tämän päivän teologienkin tulisi pystyä Kirjoituksista päättelemään asioiden oikea tulkinta."

Tulisiko mielestäsi tiedekuntiin asettaa valvova elin, joka varmistaisi, että tulkinnat ovat hengellisesti oikeita? Vai pitäisikö Pyhän Hengen läsnäolo varmistaa jo pääsykokeissa?

Käyttäjän JoriKostiainen kuva
Jori Kostiainen

Miksi niin yksinkertaisissa ja yksiselitteisissä asioissa horjutaan niin kovasti kahtaalle - ja jopa vielä tätäkin useammalle suunnalle? Vaikka henkilö olisi kuinka maallinen, niin nämä asiat ovat siltikin varsin yksinkertaisia ja yksiselitteisiä. Ei tämä ole rakettitiedettä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Olisiko niin, että usko on subjektiivinen kokemus? Sinä uskot tietäväsi totuuden mutta niin tekevät myös muut uskovat. Heidän mielestä sinä olet ymmärtänyt tämän yksinkertaisen asian väärin ja he uskovat siihen yhtä lujasti kuin sinä uskot, että he ovat väärässä.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ei kai ne perusasiatkaan ole itsestään selviä. Muistan jostain lukeneeni alkuaikojen kirkolliskokouksista, joissa oli pakanakeisari puheenjohtajana, siellä äänestettiin ja tapeltiin.

Täten on muodostunut kristinuskon peruspilarit, esimerkiksi äänestämällä saatiin kolmiyhteinen jumala. Toiset pilkkasivat kun kristityillä on vain yksi jumala kun muilla saattoi olla iso joukko. niin sitten keksittiin että on kolme jumalaa mutta kuitenkin yksi. Kirjanoppineet voisivat kertoa tarkemmin miten uskonkappaleet on komiteatyönä luotu.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Teologia vastaus tiivistetystä: tähän ei ole yksikäsitteistä vastausta.

Käyttäjän gustavadolphus kuva
Vesa Leinonen

Jori Kostiainen. Hyvän idean kirjoitus.

Re: "Ihmettelen miksi teologit haluavat poiketa Raamatun ilmoittamasta linjasta niin tiedekunnissa kuin kirkon piirissäkin, vaikka olettaisin Suomen teologisen osaamisen olevan huippuluokkaa – jos ei kansainvälisesti, niin ainakin sitten kansallisesti".

Syy siihen miksi Suomessa valtion kirkon edustajat tulkitsevat raamatun kirjoitukset oman mielen ja hengen mukaan, johtuu siitä että Suomessa on valtan voimakas epäusko. Se epäuskon henki on mennyt läpi yhteyskunnan ja läpi valtion kirkon johtajien seurat. Epäusko on usein kuin jää vuori mikä vain pieni osa on päivän valossa. Siksi Jeesus puhuin niin paljon uskon merkityksestä, että ihmiset voittasivat heidän omat epäuskot, päästä uskossa vapaaksi elämään uutta elämää Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesus on Jumalan voima mikä pelastaa ja vapauttaa ihmisen irti synnistä. Se on todellinen henkinen muutos minkä ihminen voi kokea uskon kautta, usko Jeesukseen ja Jeesuksen sanoihin.

Miten ihminen pääsee sisälle uskoon?
Miten ihminen oppii mitään uutta tietoa? Tieto mikä tulee ulkopuolelta ihmisen oman mielen ajatuksia, tai tunteita? Siihenkin Jeesus on antanut vastauksen, se on prosessi.

Vertaus kylväjästä.

1 Kerran Jeesus taas opetti järven rannalla. Hänen ympärilleen kokoontui niin paljon ihmisiä, että hän siirtyi veneeseen. Hän istui järvellä veneessä, ja väkijoukko oli rannalla.

2 Hän opetti heille vertauksin monia asioita.

Näin hän heitä opetti:

3 "Kuulkaa! Mies lähti kylvämään.

4 Ja kun hän kylvi, kävi niin, että osa siemenistä putosi tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät jyvät.

5 Osa putosi kallioiseen paikkaan, missä jyville ei ollut paljon maata. Ne nousivat kohta oraalle, koska maata ei ollut syvälti,

6 mutta auringon noustua oraat helteessä kuivettuivat, koska niillä ei ollut juurta.

7 Osa taas putosi ohdakkeiden sekaan, ja ohdakkeet kasvoivat ja tukahduttivat oraan, eikä siitä saatu satoa.

8 Mutta muut jyvät putosivat hyvään maahan. Ne nousivat oraalle, kasvoivat ja antoivat sadon, mikä kolmekymmentä, mikä kuusikymmentä, mikä sata jyvää."

9 Ja hän sanoi: "Jolla on korvat, se kuulkoon!"

Vertausten tarkoitus

10 Kun Jeesus sitten oli jäänyt yksin kahdentoista opetuslapsensa ja muiden seuralaistensa kanssa, nämä kyselivät häneltä, mitä vertaukset tarkoittivat.

11 Hän sanoi heille: "Teille on uskottu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta nuo ulkopuoliset kuulevat kaiken vain vertauksina,

12 jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä huomaisi, jotta he kuullessaankaan eivät kuulisi eivätkä ymmärtäisi, eivät kääntyisi eivätkä saisi anteeksi."
Kylväjävertauksen selitys

13 Sitten Jeesus sanoi: "Jos te ette käsitä tätä vertausta, niin onko teistä ymmärtämään muitakaan vertauksia?

14 Kylvömies kylvää sanan.

15 Tien oheen kylvetty siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joilta Saatana, heti kun se on heihin kylvetty, tulee ottamaan sen pois.

16 Kylvö kallioiseen paikkaan taas kuvaa niitä, jotka sanan kuullessaan heti ottavat sen iloiten vastaan

17 mutta jotka kestävät vain hetken, koska heiltä puuttuvat juuret. Kun tulee ahdinko tai vaino sanan tähden, he luopuvat kohta.

18 Sitten on siemen, joka kylvettiin ohdakkeiden sekaan. Se tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan

19 mutta joissa sana ei tuota satoa, koska tämän maailman huolet ja rikkauden petolliset houkutukset ja muut mielihalut saavat heissä sijan ja tukahduttavat sanan.

20 Mutta kylvö hyvään maahan kuvaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan ja ottavat sen vastaan. He tuottavat satoa, kolmekymmentä, kuusikymmentä tai sata jyvää."

Markus 4:1-20.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Siltikin kun tiettyä asiaa kysytään teologeilta, niin voidaan saada vastaukseksi hyvin monenlaisia tulkintoja.»

Se ehkä johtuu ehkä siitä, että tuntevat Raamatun ja sen monet historian eri aikoina tehdyt tulkinnat paremmin kuin kaduntallaajat. Myös alkukielten osaaminen auttaa ymmärtämään tekstejä paremmin. Jos nyt vertaat vaikka 1938 ja 1992 käännöksiä, huomaat että jo pelkästään käännöstyössä täytyy tehdä paljon tulkintoja.

Suosittelen lukemaan Raamattua!

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Ehdotus: Voisivatko oppineet teologit ensiksi käydä läpi kaikki kirkolliskokousten päätökset ja sitten poistaa kaikki ihmisten tekemät päätökset, kuten neitsyt mariat ja kolminaisuudet? Vain Raamattu olisi kristityn ohjenuora.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset